- I LO im Marii Skłodowskiej-Curie w Hajnówce
- Tel: 85 682 27 80
- sekretariat@1lohajnowka.pl
Jak korzystać z Internetu, aby czerpać z niego korzyści i nie ponosić strat?
Co z naszymi mózgami robi pochłanianie trywialnych treści z internetu?
„...Z przeglądu literatury naukowej, niedawno opublikowanego przez Ahmeda Yousefa z Uniwersytetu w Fajum i współpracowników w „Brain Sciences”, wynika, że długotrwałe wystawienie na ultrakrótkie treści może prowadzić do przeciążenia poznawczego i osłabić pamięć roboczą – zdolność do jednoczesnego przetwarzania i przechowywania informacji. Osłabienie tej funkcji „rozmywa” zdolność do wewnętrznego dialogu – planowania, porównywania, analizowania, logicznego myślenia (…) odwrażliwienie emocjonalne i tworzenie negatywnego obrazu siebie…”.
Aby temu zapobiec, należy:
1. Regulować czas spędzany przed ekranem. Nasze urządzenia oferują wbudowane rozwiązania do kontroli.
2. Wprowadzić cyfrowy detoks, w którym nie chodzi o ekstremalne odcięcie się od technologii, lecz o tworzenie drobnych rytuałów, pozwalających mózgowi odpocząć. Przykłady: codzienny kwadrans spaceru bez telefonu, godzina offline przed snem czy „strefy offline” w domu – zwłaszcza podczas posiłków.
3. Świadomie selekcjonować treści. Internet nie musi być cyfrowym śmietnikiem; może stać się potężną biblioteką wiedzy i inspiracji.
4. Dbać o ciało i sen. Każda aktywność fizyczna wspiera zdolność mózgu do adaptacji i uczenia się, a także poprawia nastrój i koncentrację. Dobre nawyki snu to kolejny filar: regenerujący sen sprzyja utrwalaniu pamięci i równoważeniu emocji.
5. Pielęgnować relacje w realnym świecie. Silne relacje społeczne chronią przed izolacją i zjawiskiem cyfrowej alienacji.
6. Rozwijać higienę poznawczą. Selekcjonować informacje, weryfikować źródła i rozróżniać fakty od emocji czy dezinformacji. Jest to niezbędne w erze fake newsów i nadmiaru danych. Źródło: Marta Panas-Goworska, Andrzej Goworski „Brainrot. Co z naszymi mózgami robi pochłanianie trywialnych treści z internetu”. Tygodnik Powszechny nr 30